8 tips vid hormonell obalans

Lider du av hormonella obalanser? Hormoner påverkar så mycket i vår kropp och det har inte bara att göra med om du vill bli gravid eller inte, det är hela ditt mående. Kvinnans menscykel är det 5e hälsotecknet, alltså lika viktigt som din puls, andning, blodtryck och kroppstemperatur.

Det hormonella systemet är känsligt och kvinnan lever i cykler vilket innebär att våra hormoner inte matchar med det tempo som finns i samhället och de krav på att vi ständigt ska prestera på samma nivå. Kvinnans hormoner går upp och ned i kurvor medans en mans ligger relativt jämn hela tiden.


Symtom vid hormonell obalans kan vara:
Humörsväningar
Viktuppgång
Ömma bröst
Magproblem
Irriterad
Huvudvärk
Trötthet
Acne
Försämrad binjure- & sköldkörtelfunktion
Vätskeansamlingar


8 tips vid hormonell obalans
Stabilisera blodsockret - Se till att äta regelbundna måltider och att du får i dig fullvärdigt protein.

Minska stress - Kortisol bildas i binjurebarken av just progesteron. Om binjurarna är ansträngda av hög stress kommer kortisolproduktionen vinna över progesteron. Kroppen prioriterar alltså tillgång till kortisol framför progesteron. Du får längre progesteronnivåer och därmed ökad risk för östrogendominans.

Undvik kortisolhöjande träning - Lugnare rörelser är att föredra i form av yoga eller lugna promenader. Stryketräning är bättre än att springa. 

Se till att få i dig bra fetter - Kolesterol behövs för produktionen av våra könshormoner. Ät gärna kokosolja, avokado och riktigt smör. 

Se över dina skönhetsprodukter - Många av de produkter vi använder innehåller hormonstörande ämnen.

Undvik soja - Då det har en hormonstörande effekt.

Minimera intag av koffein - Koffein stressar kroppen och hämmar näringsupptaget. 

Inta stöttande näringstillskott - Kan vara d-vitamin, omega 3, zink, magnesium, c-vitamin m.m. Gör helst en hälsoanalys för att veta vad just du behöver. 

Orsaker till hormonell obalans kan vara:

Tungmetaller 

Läckande tarm

Stress

Insulinkänslig

Kemikalier

Läkemedel och p-piller

Sträng kosthållning som stressar och svälter kroppen


Notera dock att om du använder hormonella preventivmedel så är det inte din verkliga menstruation då ex. p-piller stänger ned din ägglossning och istället skapar en bortfallsblödning, vilket inte har något att göra med din biologiska funktion.